Actueel
Actueel

Basisschool en kinderopvang Camelot: een groots avontuur
Openbare basisschool De Zuiderpolder gaat in nauwe samenwerking met de buitenschoolse opvang van Op Stoom en de peuteropvang van Hero Kindercentra verder onder de naam Camelot – opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De nieuwe naam is de start van een groots avontuur. De drie organisaties werken al jaren samen aan…
Lees verder
Willie Wortel award Spaarnesant succes!
HAARLEM – Afgelopen vrijdag 18 maart hebben drie scholen van stichting Spaarnesant meegedaan aan de finale van de Willie Wortel Award 2022. Alle leerlingen uit de groepen 7 van obs De Kring, obs Bos en Vaart en obs De Wilgenhoek bedachten de afgelopen weken in teams van maximaal 6 kinderen een innovatief idee. Naast het maken…
Lees verder
Naar duurzame scholen in een historische stad
Stichting Spaarnesant beheert in Haarlem 25 openbare scholen voor basisen speciaal (basis) onderwijs. De gemiddelde leeftijd van de scholen is 65 jaar (inclusief een nieuw gebouw uit 2014). De verduurzaming van deze scholen, voor Spaarnesant een topprioriteit, verloopt uitermate succesvol. Hoe ze dat doen? Dat is te lezen in het pas gepubliceerde boek ‘Naar duurzame…
Lees verder
Thema
Onderwijs en zorg
De Parel, school voor speciaal onderwijs, zorg en revalidatie, telt ongeveer 125 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Elk van hen heeft een lichamelijke beperking en/of langdurige ziekte. Om goed te functioneren, hebben de kinderen onder schooltijd therapeutische begeleiding nodig: van de fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist, verpleegkundige, arts of psycholoog. De Parel biedt…
Lees verder
Thema
ICT in coronatijd
Dat 2020 een hectisch jaar was voor Team ICT zal niemand verbazen. De vijf mannen beheren 13.000 Office365-accounts, met 8.000 actieve Teams-gebruikers in zo’n 10.000 vergaderingen, verspreid over 2.100 kanalen. Dat zijn althans de cijfers van december. In januari zagen die er heel anders uit. ‘Lang niet elke leerling had toen een Office-account’, zegt Martin…
Lees verder
Thema
Duurzaamheid
‘Dit zijn de projecten die ertoe doen’, zegt Geert Hoekstra van HoekstraArchitecten als we hem spreken over de duurzame renovatie van de Cruquiusschool, die in 2020 in fasen werd opgeleverd. Het gebouw stamt uit 1912 en was totaal versleten, maar nieuwbouw was geen optie. ‘Dat wordt een proces van jaren en we hebben de school…
Lees verder
Thema
Hybride onderwijs
Zondagavond 15 maart 2020. Nederland gaat op slot. Van de ene op de andere dag blijven scholen dicht en zitten leerlingen en leerkrachten thuis in de klas. Hoe gingen de scholen van Spaarnesant daarmee om? ‘Inzetten op herhaling’, antwoordt Mandy de Graaf, directeur groep 1-4 van De Molenwiek. ‘Dat was in eerste instantie de landelijke…
Lees verder
Thema
Kwetsbare kinderen in het SBO
‘De situatie is zorgelijk’, zegt Annet Stroosnijder, een van de twee directeuren van IKC Schalkwijk, als we haar vragen naar de gevolgen van corona voor het speciaal onderwijs. Stroosnijder schuift alleen aan voor het gesprek, omdat haar collega Saskia Bruschke nodig is ter ondersteuning van de groepen. ‘De druk op de jeugdzorg is enorm. De…
Lees verder
Thema
Kansengelijkheid
Hoe krijg je meer kinderen met verschillende culturele en sociaaleconomische achtergronden op een categoraal gymnasium? Dat was de vraag die Spaarnesant en het Stedelijk Gymnasium zichzelf drie jaar geleden stelden. Het Stedelijk wil graag een school zijn voor álle kinderen in de stad, maar bleek moeilijk vindbaar voor leerlingen uit Haarlem-Noord, -Oost en Schalkwijk. ‘We…
Lees verder
Thema
Waarderend leiderschap
In 2020 vervingen alle scholen van Spaarnesant de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken door een nieuwe gesprekkencyclus. Daarin kijkt de medewerker samen met de leidinggevende en collega’s naar wat goed gaat en waar hij of zij plezier aan beleeft en energie van krijgt. Dit ‘waarderend perspectief’ is geïnspireerd op het Talentfluisteren, dat binnen Spaarnesant een hoge…
Lees verder