Actueel
Actueel
Thema
Onderwijs en zorg
De Parel, school voor speciaal onderwijs, zorg en revalidatie, telt ongeveer 125 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Elk van hen heeft een lichamelijke beperking en/of langdurige ziekte. Om goed te functioneren, hebben de kinderen onder schooltijd therapeutische begeleiding nodig: van de fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist, verpleegkundige, arts of psycholoog. De Parel biedt…
Lees verderThema
ICT in coronatijd
Dat 2020 een hectisch jaar was voor Team ICT zal niemand verbazen. De vijf mannen beheren 13.000 Office365-accounts, met 8.000 actieve Teams-gebruikers in zo’n 10.000 vergaderingen, verspreid over 2.100 kanalen. Dat zijn althans de cijfers van december. In januari zagen die er heel anders uit. ‘Lang niet elke leerling had toen een Office-account’, zegt Martin…
Lees verderThema
Duurzaamheid
‘Dit zijn de projecten die ertoe doen’, zegt Geert Hoekstra van HoekstraArchitecten als we hem spreken over de duurzame renovatie van de Cruquiusschool, die in 2020 in fasen werd opgeleverd. Het gebouw stamt uit 1912 en was totaal versleten, maar nieuwbouw was geen optie. ‘Dat wordt een proces van jaren en we hebben de school…
Lees verderThema
Hybride onderwijs
Zondagavond 15 maart 2020. Nederland gaat op slot. Van de ene op de andere dag blijven scholen dicht en zitten leerlingen en leerkrachten thuis in de klas. Hoe gingen de scholen van Spaarnesant daarmee om? ‘Inzetten op herhaling’, antwoordt Mandy de Graaf, directeur groep 1-4 van De Molenwiek. ‘Dat was in eerste instantie de landelijke…
Lees verderThema
Kwetsbare kinderen in het SBO
‘De situatie is zorgelijk’, zegt Annet Stroosnijder, een van de twee directeuren van IKC Schalkwijk, als we haar vragen naar de gevolgen van corona voor het speciaal onderwijs. Stroosnijder schuift alleen aan voor het gesprek, omdat haar collega Saskia Bruschke nodig is ter ondersteuning van de groepen. ‘De druk op de jeugdzorg is enorm. De…
Lees verderThema
Kansengelijkheid
Hoe krijg je meer kinderen met verschillende culturele en sociaaleconomische achtergronden op een categoraal gymnasium? Dat was de vraag die Spaarnesant en het Stedelijk Gymnasium zichzelf drie jaar geleden stelden. Het Stedelijk wil graag een school zijn voor álle kinderen in de stad, maar bleek moeilijk vindbaar voor leerlingen uit Haarlem-Noord, -Oost en Schalkwijk. ‘We…
Lees verderThema
Waarderend leiderschap
In 2020 vervingen alle scholen van Spaarnesant de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken door een nieuwe gesprekkencyclus. Daarin kijkt de medewerker samen met de leidinggevende en collega’s naar wat goed gaat en waar hij of zij plezier aan beleeft en energie van krijgt. Dit ‘waarderend perspectief’ is geïnspireerd op het Talentfluisteren, dat binnen Spaarnesant een hoge…
Lees verderJan Aalberts is per 1 juli benoemd als lid van het College van Bestuur
De Raad van Toezicht benoemt Jan Aalberts per 1 juli 2021 als lid van het College van Bestuur van Spaarnesant. De Raad van Toezicht heeft na een zorgvuldig intern proces in oktober 2020 besloten dat stichting Spaarnesant, mede vanwege de grootte en complexiteit van de organisatie, gebaat is bij een tweehoofdig College van Bestuur. De…
Lees verderHero kindercentra neemt peuteropvang over van Spaarnesant
Vanaf 1 januari 2021 breiden de Haarlemse kinderopvangorganisatie Hero kindercentra en Spaarnesant hun samenwerking uit. De peuteropvang locaties van Spaarnesant en Stichting Peuterspeelzaal De Piramide die verbonden zijn aan de basisscholen De Piramide (Europawijk) en De Globe (Boerhaavewijk) worden vanaf volgend jaar geëxploiteerd door Hero kindercentra. Op 15 december 2020 hebben Maureen Posthumus, directeur bestuurder…
Lees verderThema
Innovatiebeurs
Een bijdrage leveren aan de innovatie van het onderwijs is één van de ambities van Spaarnesant. In 2019 kregen medewerkers de kans vernieuwende ideeën voor te dragen voor een innovatiebeurs. Het budget (maximaal € 2.000 per idee) kon worden besteed aan materiaal, literatuur, scholing of ambulante tijd. Zes medewerkers kregen een geldbedrag om hun project…
Lees verder